Linnade ja Valdade Päevade pidulik avamine – kõne 26.03.2014

Austatud linnade ja valdade juhid!

  • Täna on minu jaoks seitsmes kord tervitada teid Linnade ja Valdade Päevade pidulikul avamisel. Oleme selle ajaga koos ikka päris mitu puuda soola ära söönud küll. Aitäh teile kõigi heade nõuannete, soovituste ja ka tõsise kriitika eest, mis ma olen teilt nende aastate jooksul saanud.
  • Ma tahan kiita ja tunnustada eriti Linnade ja Valdade Päevade tublisid korraldajaid, sest need päevad on üks selline üritus, kus inimesed saavad kokku, vahetavad mõtteid ja see on koht, kus ilma kartmata ja nagu võrdne võrdsele öeldakse, mida arvatakse ja mida peetakse õigeks.
  • Siin on juba mitmeid aastaid olnud tunda seda Arvamusfestivali vaimu, mida Siim Kallas enne Euroopasse tagasi lendamist otsis, aga ilmselt ei oma erakonnast ega uuest koalitsioonist ei leidnud. Selle eest siis suur tänu! On tore, et minu esimene ja viimane tähtis avalik esinemine regionaalministrina on just siin Linnade ja Valdade Päevadel.

Head omavalitsuste inimesed

  • Me oleme koos selle aja jooksul läbi käinud buumi ja kriisi ja taastumise. Ja me oleme koos teinud palju, et pakkuda Eesti inimestele paremat elatustaset nii maal kui linnas. Me oleme otsinud koos lahendusi ja jäänud ka eri arvamustele. Meie kokkulepped pole alati saanud teie juhtide allkirja, aga see, mis neis kokkulepetes ja protokollides on kirjas, on enamasti ka juhtunud.
  • Hea koostöö eest olen ma tänulik teile kõigile, teiste seas eriti Jüri Võigemastile, kelle kiiret paranemist me kõik soovime!
  • Kui ma täna siin saalis ringi vaatan, siis ma näen palju neid, kelle omavalitsused on nende aastatega jäänud tühjemaks. On kahekümne esimese sajandi karm tõsiasi, et üha enam inimesi tahavad elada linnades või elada nagu linnas.
  • Ja karm tõsiasi on see, et lapsi pole meil olnud sama palju, kui on olnud eestlastel enne meid.
  • Samuti on selge, et töökohad koonduvad tõmbekeskustesse. Oleme siin palju vaadanud Soome poole ja ma saan kinnitada, et ka Soomes on nii. See tähendab, et suures osas meie omavalitsustes ja asulates jääb rahvast vähemaks ka tulevikus.
  • Me peame sellega kohanema ja iseenda tegevust vastavalt korraldama. Korraldama oma asutuste tegevust inimeste elu järgi, mitte sundima inimesi elama oma elu meie tänase asutuste paiknemise ja võimekuse järgi.
  • Ja paraku paremat viisi kui omavalitsussüsteemi tõmbekeskuste põhiselt korraldada pole ei meil ega mujal maailmas veel välja mõeldud. Ma julgen isegi öelda, et kõik teed viivad paratamatult lõpuks tõmbekeskuste põhise omavalitsusreformini. Iseasi on see, kui palju tõmbekeskusi teisi teid mööda ekseldes vahepeal ära kaduda jõuab.
  • Nii, nagu minu jutt on paljudele teist tuttav, nii on aastatega mullegi põhjalikult selgeks saanud need vastuargumendid ja loosungid, millega regionaalministri tegemisi siitki saalist arvustatud on. Sõbrad, ei ole midagi uut siin päikese all. Ühel küsimusel siiski tahaks peatuda, seda eriti uue valitsuse lubaduste taustal.
  • Üheks peamiseks palliks, mida võib lõpmatuseni ühelt väljakupoolelt teisele lüüa, on see, kas me peame enne ära defineerima, millise suurusega saavad olema tulevikus meie omavalitsused ja siis vaatama, milliseid ülesandeid lisaks tänastele – või ka senisest vähem – nad täitma peavad. Või teine pool ütleb, et enne tuleks üle vaadata ülesanded ning siis alles jõuda selleni, millised need omavalitsused peaks meil olema.
  • Võib nii ühte kui teistpidi. Mina valisin selle tee, et omavalitsustel endil on suur roll ja võimalus kaasa rääkida. Alustades sellest, mis on piirkonnas olulised keskused ja millisega neist ühineda. Ja koos otsustada, kui suured ja tugevad meie omavalitsused võiksid olla.
  • Võib läheneda ka teisest otsast, aga ma tahan, et ühest asjast aru saadaks – kui enne raputatakse läbi ülesannete kott ja siiski jäetakse tõsiseid ülesandeid omavalitsuste täita koos suuremate eelarvete ja suurema otsustusvõimuga, siis pärast seda enam sellist vabatahtlikkust kindlasti olema ei saa.
  • Siis öeldaks julmalt, et meie omavalitsused on maakonnad või vähemalt 20 000 elanikku nagu näiteks Taanis sündis ja nagu soovitakse teha näiteks Soomes.
  • Samas – loota, et reform päris tulemata jääb, on ilmselgelt sinisilmne.
  • Sellepärast on meie järgmiste aastate võtmeküsimus see, kuidas koos tegutsedes saavutada olukord, et üle Eesti saaks enam-vähem igast paigast, kus inimesed elavad, vähemalt 30-40 minuti autosõidu ja bussisõidu kaugusel olema asula, mis saab kanda linna nime.
  • See tähendab paremaid ühendusi ja tugevamaid keskusi, kus on head töökohad ja korralik taristu, mis teenindab kogu tagamaad.
  • Sellel aastal avanevad uued Euroopa Liidu regionaalmeetmed on disainitud just seda silmas pidades. Loodan, et ajutine valitsus selles asjas kurssi ei muuda.
  • Minu sõnum ja suur palve on teile, et hoidke selle protsessil väga hoolikalt silma peal, pange maakondlikud arengukavad oma inimeste heaks tööle ja valige Euroopalt väljakaubeldud menüüst välja need asjad, mis on just teie maakonnas inimeste elatustaseme tõstmiseks kõige vajalikumad. Meie omavalitsused peaksid olema selles protsessis senisest tunduvalt aktiivsemad!

Head inimesed

  • Kui ma 2008. aastal siin teie ees seisin, siis ütlesin, et ees ootavad rasked ajad. Nii tookord ka läks. Kui ma nüüd täna siin teie ees seisan, pean ma ütlema sedasama – et ees on raskemad ajad – ja mul pole selle üle sugugi hea meel.
  • Kui me eelmine kord seisime silmitsi korraga kodumaise ja ülemaailmse majanduslangusega, siis tänaseks oleme küll kriisist välja roninud, aga lisandunud on hoomamatu suurusega julgeolekuoht ja meid ümbritsevate majanduste kasvu selge aeglustumine, mis paratamatult tähendab ka riigi tuluprognooside allapoole korrigeerimist ja kõike sellega kaasnevat.
  • Ma ei taha siin midagi ennustada ega kurja kraaksuda, kuid eestlased teavad ju nüüd, mis või kes tuleb pärast suurt eelarvepidu. Meenutan, pärast pikka ilu tuleb Eestis krokodill. Ja 2015. aasta poleks sellisel juhul sugugi esimene kord kui ametisse astuv valitsus peab kätte võtma kärpekäärid. Ja ajutise valitsuse antud ilusaid lubadusi peab paraku ellu viima valitsus, kes astub ametisse juba aasta pärast.
  • Loodan siiski, et hullusi ei tehta ja kõik läheb hästi.

Head kaaslased

  • Eelmine EMOLi juht Jüri Landberg on Kiisleri Omavalitsusreformi seaduseelnõu kohta korduvalt öelnud, et selles on üks hea asi – eelnõu näeb ette regionaalministri koha kaotamise. Tõsi, minu seaduseelnõus oli ette nähtud regionaalministri koha kaotamine pärast haldusreformi läbiviimist.
  • Kui Jüri sõnad said teoks rutem, kui ta ilmselt isegi eeldas. Siit saalist lähen tagasi ministeeriumisse ja pakin oma asjad kokku. Edaspidi peate regionaalministri asemel helistama ilmselt siseministrile. Loodan väga, et tal sisejulgeoleku valdkonna tõsiste probleemide kõrvalt ka regionaalpoliitika edendamisega ja omavalitsuste muredega tegelemiseks aega leidub.
  • Igal juhul soovin ma teile julgust, usku ja jaksu omavalitsusvankri vedamisel ja toredaid Linnade ja Valdade Päevi!

Lisa kommentaar